Friday 10 January 2014

SEJARAH BUAH APRICOT





CHINA
Buah apricot berasal dari China sejak 4000 tahun dahulu. Sejak 1500 tahun dahulu, kaum Hunza yang menetap di pergunungan Himalaya dikenali sebagi kaum yang berumur panjang. Mereka menjadikan buah aprikot sebagai makanan rutin seharian meraka. Oleh yang demikian mereka amat menghargai buah aprikot kerana buah ini memberi kebaikan kepada kesihatan mereka.

EROPAH
Aprikot juga terkenal sebagai makanan kesihatan oleh pengamal perubatan Greek. Aprikot telah diperkenalkan di Eropah semasa zaman Alexander The Great. Buah, biji, minyak dan bunga dari buah aprikot mengandungi pelbagai khasiat dan tealah digunakan di dalam perubatan sejak berkurun lamanya.

BIJI APRIKOT
Biji aprikot merupakan kumpulan kekacang dan bijirin yang mengandungi Vitamin B17. Telah Diketahui bahawa B17 dapat membantu sel-sel kanser. Biji apricot mengandungi kepekatan B17 tertinggi dalam kumpulan bijirin dan kekacang. Tugas B17 memusnahkan sel asing dan sel tersebut dikeluarkan melalui sistem perkumuhan. B17 juga telah disenaraikan dalam kamus farmakologi dan tidak menganduni toksik.
Vitamin B17 ini bekerjasama dengan sistem imun dan membunuh sel kanser.













No comments:

Post a Comment